tisdag 3 mars 2009

Coupon queen

Anda sen jag blev av med mitt fasta jobb o ekonomin blev som den ar och eftersom jag ar tvungen att leva pa arbetsloshetsunderstod sa har jag forsokt att kopa mat smartare.

Numera prenumererar jag pa sondagstidningen bara for att den kommer med massor av kuponger och mataffarernas reklamblad. Tidningen kostar mig $1.25 i veckan. Jag valjer o klipper kuponger.Sen gor jag en lista av saker jag behover samt ar pa extrapris den veckan och helst har jag en kupong for samma vara. Jag gar ocksa online o kollar in mina favvis marken. Ibland har de kuponger pa hemsidorna. Jag har bland annat fatt kuponger for gratis hundgodis, burktomater och yogurt.

Forra veckan gick jag o storhandlade. Det var bra extrapriser och affaren hade kuponger som dubblade mina kuponger. Varorna var varda $250 men jag betalade $180 efter alla kuponger o avdrag. Och jag kopte sa mycket att nasta vecka behover jag definitivt inte handla sa mycket!

Mina basta kop? GRATIS schampoo! Affarens specialpris var 2 flaskor for $6. Jag hade en kupong for $3 av 2 flaskor som sedan dubblades. Yey.
Sen kunde man kopa en fryst middag (som faktisk ar god) som var pa rea, jag hade en kupong for $1.50 som dubblades och en kupong som gav en frysta gronaker gratis om man kopte just den har frysta middagen.
Sen kopte jag flingor som vanligtvis ar ganska dyrt har. Det brukar kosta $3.70 per box. Men denna veckan var det buy one get one free OCH jag hade 2 kuponger en for $1 och en for 70c Sa jag fick 2 boxar for $2. AMAZING!!!

Jag hoppas att jag inte trakar ut er, men jag ar sa jakla stolt!

Det ar lite som ett spel. Visst tar det mig lite langre att handla och man maste vara smart. Bara for att man har en kupong betyder det inte att det ar det billigaste valet. Men har man tid (vilket jag har) och lust att spela spelet, sa kan det verkligen lona sig. Sen far man undvika at kopa saker man egentligen inte vill ha eller behover.

Sen forsoker jag vara smart nar det kommer till att laga maten ocksa. Till exempel: Harom veckan kopte jag en hel kyckling pa extrapris, saklart ca 5-6 dollar. (Bor sagas att amerikanska kycklingar ar mer an dubbelt sa stora som svenska hela kyckligar.)
Forsta kvallen lagade jag ungsbakad kumminkyckling (mammas recept plus mina egna tillagg). Andra kvallen provade jag ett nytt recept. Jag tog jag brostkottet och lagade en gratang med senapsas, broccoli o ost over ris. Saaaa gott!!!
Tredje dagen tog jag benen och kottet som var over och gjorde min egen kyckling soppa. (Jag vet, lite Martha Stewart, men va fan!) Soppan som blev over tog Tim med sig som lunch till jobbet.

Vi sparar pa att packa vara egna luncher ocksa. Dessutom ar det ett bra satt att fa Tim att ata lite halsosammare. Annars blir det ju snabbmat nanstans...usch!

Vi har ocksa massor med (gratis) radjurskott som jag gor ocksa till olika intressanta ratter. Langtar efter gratis gronsaker o frukt....

2 kommentarer:

Malin sa...

Way to go, country coupon queen ;-)

Anonym sa...

Bra, att du gör något som är kul och samtidigt vettigt. Nu när du har tid.
Jag läste det här i går och i dag hade jag med mig 3 kuponger. (Som jag glömde lämna i kassan.Ush.)
Mamma