tisdag 17 mars 2009

Weird traffic

Nar jag jobbar pa en skola som ligger soderut fran dar vi bor sa brukar jag traffa pa trafik som bara finns har. Namligen sma svarta vagnar dragna av en hast. Det ar Amish folk som tar sig runt pa detta vis. Bara ca 10 minuter harifran finns det flera Amish gardar. Det ar som man aker forbi ett helt annat land!
Mannen bar svarta byxor, rockar och vida hattar som de har pa sig i alla vader. Kvinnorna bar langkjolar som oftast ar blaa eller grona, samt svarta, langarmade skjortor och hattor pa huvudet. Och barnen bar det samma. Nar man aker forbi sa ar de oftast ute pa falten o jobbar eller sa aker de runt i sina vagnar. Pa sommaren tycker jag sa synd om dem for de maste bara sa varma klader nar de jobbar sa hart. Och i vintras sag jag dem aka runt i sina vagnar utan varme...huvvaligen!
De anvander inte elektricitet eller motorer och det viktigaste i deras liv ar att jobba, familjen o Gud saklart. Ibland skulle jag onska att jag skulle livet skulle vara sa enkelt och jordnara. Men sen vaknar jag och tackar min lyckliga stjarna att jag inte lever ett sa enkelt och hart liv.

2 kommentarer:

vibe sa...

Ganska häftigt ändå. Jag är lite fascinerad av den världen, även om jag inte skulle vilja leva så.

Anonym sa...

Kommer du ihåg Amish pojkarna i Philadelphia? När dem va ogifta, så hade dem käcka halmhattar.Och när dem gifte sig, så hade dem svarta "slok"hattar och genast såg dem äldre och allvarliga.
Som Vickan skrev. Det är lite fascinerande, men jag skulle inte vilja leva så heller.