fredag 27 mars 2009

Math wiz

Om du inte trodde du nagonsin skulle behova matten du larde dig i skolan, bli en vikarie. Jag var i 6e klass igar och lararinnan jag var dar for larde ut matte till 3 grupper. En av mina uppgifter var att ga igenom svaren pa gardagens laxa, vilket var latt. Svaren fanns ju i lararens bok. Men sen ville de att jag skulle ga igenom HUR man kommer fram till svaren. GULP- inte i boken Gulp, GULP. OK sa latt svettig aktiverade jag den del av hjarnan dar man kan losa hur man hittar omkretsen av en cirkel nar diametern ar ett braktal. (Omkretsen av en cirkel ar pi ganger diametern vilket jag visste, men fragade eleverna anda. Det var ju anda deras laxor...) Jag kom ihag att pi ar 3.14 och i boken stod det att pi i brak ar 22/7. Dessutom hade jag multiplicerat braktal veckan innan i 5e klass. (Tack o lov!!) Och att multiplicera decimaler klarade jag ocksa bra. Inga fel har! Vilket fick mig att kanna mig meget stolt. Och Inger o Anne hade ocksa varit stolta ocksa (tror jag).

Forutom att kanna sig som ett mattegeni sa kande jag mig ocksa supercool. Jag lekte min vanliga introduktionslek med sjatte klassarna vilket de uppskattade. Aven om jag hade latt panik medan jag loste de forsta problemen pa svarta tavlan sa var jag anda ganska nonchalant o avslappnad. Och de ALSKADE mig. Bad mig att bli deras larare. Sa att jag var frack. Smasnackade efter lektionen. Yes, that's me: The supercool teacher! Vilken egoboost!

Inga kommentarer: