torsdag 23 april 2009

rollspel

Her tankt lite pa inlagget som Viktoria skrev om hur man och kvinnors roller fordelas.

Sjalv kommer jag fran foraldrar dar bada lagade mat. Jattegod mat. Detta har sina fordelar och nackdelar. Fordelarna ar att jag larde mig att laga god mat och att uppskatta god mat. Och jag tycker inte det ar konstigt nar pappa lagar mat. Nackdelen ar att jag foredrar mat som ar tillagad av mig sjalv (eller foraldrarna). Tim skulle kunna laga mat. Men han kommer fran en familj med en helt annan matkultur (typ inga kryddor!) och har inte lika mycket traning (hans pappa lagade inte mat, forutom att grilla). Darfor foredrar jag att laga maten, aven om man blir lite less pa att alltid gora det.

Nar det kommer till mekaniska saker sa ar Tim otroligt duktig pa det. Jag kallar honom min egen McGyver. Sa jag overlater garna de sakerna till honom. Har det med styrka o smuts o gora sa ar det inte heller min favorit. Jag har aldrig gillat att bli smutsig. Satt enligt mammas utsago i sandladan och gnallde over mina sandiga hander. Medan Tim dagligen ar nagon nyans av svart, gra eller brun utan nagra problem. Men det ar klart...jag hjalper till med jobb runt huset o marken som ar smutsigt: trailern, grasklippning etc. (fast inte utan gnall)

Nar det kommer till annat husgora har jag aldrig gillat att stada, tvatta eller diska, men for det mesta ar det mitt jobb. Dels for att hans mamma alltid gjorde det, men den storsta anledningen ar att han jobbar mer an jag gor, sa det har fallit pa min lott. Suck! Nar jag jobbade heltid som larare tog Tim over tvatten, vilket uppskattades och han gor det ibland, men det har for det mesta fallit tillbaka pa mig igen. Men av alla jobb sa har jag minst problem med det.

Nar det kommer till stadning o disk sa ar Tim mycket battre an jag pa att gora det noga. Vilket han gillar att poangtera, fast det hander ju inte sarskilt ofta tyvarr, vilket jag snabbt poangterar. Han har sagt att nar vi val har barn att han skulle kunna tanka sig att bli hemmapappa, vilket helt bryter med traditionella roller. Jag ar villig att lata honom forsoka om forutsattningarna passar.

Nar det kommer till tradgarden sa ar Tim den som ar mer aktiv. Han var den som foreslog krukor med blommor for att gora det fint. Han anlade gronsaksodlingen. Jag vattnade och plockade. Och han ar den som ar mycket battre pa att rensa ogras. I min asikt ar det som att stada, fast med jord.

Sa jag tycker nog att for det mesta ar det ganska jamlikt och rattvist. Fast det ar ju sant, mina jobb ar dagliga medan hans ar mindre ofta...men jobbigare.

1 kommentar:

Unknown sa...

Var och en gör det den är bra på. Man kan inte ha millimeterrättvisa. Sen är det upp till varje familj att komma överens om fördelningen av arbetet. Hushållssysslor, som mestadels är lite trista, bör givetvis alla dela på. Man får stå upp för sig själv och tala om hur man vill ha det, inte bara finna sig i det om man nu mår dåligt.
Ni verkar ju ha hittat en bra fördelning, som ni trivs med.
Kram, Ingela