onsdag 2 september 2009

The cookbook

Har ar nagra av de recept jag har lagat pa senaste tiden

Kanelkryddad plommonmarmelad

1 kg plommon

1/2 dl vatten

7 dl socker

saft fran 1 citron

1/2tsk kanel

1 krm malen nejlika



Skolj plommone. Lagg i grytan o hall pa vattnet. Sjud under lock ca 30 min. Ta upp karnorna, hall pa sockret o citronsaften. Skumma noga. Tillsatt kryddorna. Koka 40 min utan lock. Hall pa varma burkar. OBS! DUBBLA EJ!



Fylld squash

2 medelstora squash (gron eller gul)

1 gul lok (eller 2 om du gillar lok)

100-150g bacon (nu vet du att det blir gott)

1 burk tomater (400g) eller 4-6 farska tomater (du vet att jag anvande farska eller hur)

1 msk vetemjol

1 tsk salt

2 krm svartpeppar

2 dl riven ost (YES ost, nu blir det definitivt smarrigt!)



Satt ugnen pa 200 grader C.

Skolj squashen. Dela den pa langden. Grop ur det mesta av fruktkottet med sked o hacka det. Pensla halvorna med olja. Lagg dem pa ett ugnsakert fat o satt in dem i ugnen 15-20 min sa att de blir nastan mjuka.

Under tiden gor fyllningen: Skala o hacka loken. Skar bacon i sma strimlor. Fras loken o bacon. Lagg i den hackade squashen mot slutet.

Hall av spaden av burktomaterna eller skar de farska tomatera i tarningar. Blanda i tomaterna, stro over mjolet. Ror om o koka i 3-5 min. Smaka av med salt o peppar.

Ta ut skalhalvorna, oka varmen till 225-250 grader C. Fordela fyllningen i halvorna o stro over osten. Gratinera tills ytan har fatt vacker farg ca 10-15 min.

Njut!



Ketchup (fran Allt om Mat, Juli 2009)
5 mogna roda tomater
1 lite gul lok
2 vitloksklyftor
1/2 dl vitvinsvinager
1/2 dl tomatpure
1/2 dl farinsocker
1 msk farinsocker
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Skalla o skala tomaterna. Skar i bitar. Skala o hacka lok o vitlok. Lagg alla ingridienser i en kastrull.
Koka upp o lat sjuda i 20 min. Mixa slat med matberedare eller mixerstav.
Lat kallna o forvara i kylskapet.

Ketchpen smakar som ketchup men sa mycket battre. Har redan anvant den pa varmkorv, hamburgare o blomkalsplattar- skitgott!

Inga kommentarer: