torsdag 10 september 2009

from trash to treasure

Har om dagen sa gav Tims mamma mig en "bushel" av broccoli. Det visade sig vara ca 15 jatte broccoli i en lada.
Jag Googlade genast hur man ska frysa in dem och larde mig da att man ska skolja dem, bryta dem i bitar, lagga dem i salt vatten i 30 minuter sa att alla smadjur som bor i dem dor (urk.). Skolj igen. Sen kokar man broccolin i exakt 3 minuter och lagger det sedan i kallt vatten. Till sist later man det torka lite och sen ar det bara att lagga det i plastpasar o frysa dem. Jag lade till steget att vacuumforpacka broccolin (jag har ju e sa maskin) for att det skulle halla sig annu batte och ta upp mindre plats i frysen.

Side note: Jag ALSKAR att vacuumforpacka. (Jag vet jag ar lite konstig men det ar ju sa coolt och ser sa proffsigt ut)

Nar jag var klar hade jag alla stjalkarna kvar och tyckte att det var lite slosaktigt att bara slanga dem pa komposten. Sa jag rev dem i min food processor. Men jag visste inte riktigt vad jag skulle gora med dem. Tidigare under dagen hade jag hittat ett recept pa zucchini cakes pa min favvis blog Pioneer Woman som lat gott...fast problemet var att jag inte hade tillrackligt med zucchini. MEN...I stallet for en stor riven zucchini anvande jag tva handfullar (4-5-6 dl?) av min rivna broccoli och det blev battre an vad jag trodde. Jag hade lite smalt smor till och det var bara sa underbart.
Om ni som jag haller pa att drunkna i broccoli (eller zucchini), eller om ni vill ata en jattegod vegetarisk ratt, eller om ni tycker att det later gott sa MASTE ni bara prova de har broccoli burgarna (som jag valjer att kalla dem)

Ni bor ocksa ga in pa Pioneer Womans blog o kolla in alla hennes recept...de ar bara for goda och hon skriver sa roligt ocksa.

1 kommentar:

Snurran sa...

Hej, jag är på bloggpromenad och tittade in här! Nu ska jag knalla vidare. Hej då!