torsdag 3 september 2009

The new Martha Stewart

Har ar vadret urfint. Sol, inte ett moln sa langt ogat kan na, varmt, men inte for varmt.

Och jag gar ut...jag lovar. Varje gang jag tommer skalen med kompost bidrag, eller nar jag plockar plommon, gurkor, orter o tomater, eller nar jag hamtar posten, eller nar jag hanger tvatt pa linan.


Men annars har jag varit inne ratt mycket och har fixat i koket. De senaste dagarna har jag gjort 3 satser plommonsylt (2 olika recept), en sats tomatsas, hemmagjord ketchup, ugnstorkade tomater och plommon (fast de ar inte sa goda tyvarr), 2 limpor vetekrossbrod, svensk ostkaka med jordgubbsas, skaldjursas gjord pa skalen fran rakor o kraftor OCH sen har jag ju lagat middag ocksa.

Det ar mycket att gora och man blir lite trott (speciellt pa att diska alla kastruller), men man blir ocksa skont trott av att vara produktiv och frysen ar nu full av sommargodsaker som vi kan njuta av pa hosten o vintern. Jag maste ju gora det nu innan tomaterna o plommonen ruttnar bort.


Jag har insett att mitt koksliv har varit valdigt influerad av vad som har skordats denna sommaren.

  • Forst kom smultronen som tog lang tid att plocka men de avnjots andaktsfullt

  • Sen kom raberber som blev till paj, kram och som fros in

  • Tim fangade fisk o vi at en hel del

  • I juli dignade vara bjornbarsbuskar o jag gjorde sylt o paj
det forsta ur gronsakstradgarden var salladen


  • sen gurkan

  • sen orterna

  • och antligen tomaterna som jag har atit farsk pa smorgasar o i sallader, ugnsbakad med pasta, som sas, som soppa och som har frusits in i alla olika former



  • sen mognade alla plommonen pa vart ena morklila plommontrad det blev val 4-5 kilo som har tagits vara pa. De ar tyvarr lite bittra sa de ar inte sa goda raa och jag fick lara mig att lasa min egen handstil och tilsatta 7 dl socker inte bara 1 nar jag gjorde sylt...



  • Sen har jag plockat gul squash som jag fyllde (recept kommer) Jag som aldrig har gillat squash sadar ALSKADE dem sahar

  • Jag har borjat plocka mina applen, fast det ar inte sa manga, men paj o tosca applen blir det val och kanske appelmos om jag har tur

  • Det andra plommontradet som ar overfullt i ar har borjat mogna sa smatt men kommer val att vara helt moget i helgen eller nasta vecka sa da blir det till att producera mer sylt, paj och sen far jag val leta efter lite recept


  • Sen kvar i tradgarden har jag mina grona bonor...jag har skordat typ 20 bonor och har 3 till som hanger dar...jag hade hoppats pa massor sa att vi kunde frysa in dom...men det blev inte sa mycket med det.

  • jag har ocksa en stackars broccolli planta som overlevde, den har en krona som ar typ 7 cm i diameter och ett blomkalshuvud som ar 3 cm i diameter..hmmm inte bra

  • sen har jag selleri som ar tunn men som har kraftig smak...har inte anvant den sa mycket annu, men selleri blir bra torkad

  • Till sist kommer butternut squash som annu vaxer for fullt men som inte annu ar redo att plockas, men det ar urgott att baka i ugnen eller grilla och gora soppa pa

  • och sen i oktober ar det jaktsasong sa da blir det val till att laga radjur

...aaaahhh hur ska jag fa plats i frysen??

2 kommentarer:

Vlasta sa...

Hej" Martha!"
Jag gjordre ny sats tomatketchup, din tomat sås och plockat rönnbär och i nästa vecka ska jag göra rönnbärsgele.Stekte och frös in massa svamp. Och jag trodde, att jag var mycket huslig.Hm.
När kommer du hem?????

vibe sa...

Wow, vad duktig du är!!