onsdag 19 augusti 2009

The plight of blight

Sa nu ar man hemma i varma NY.
Jag mottes av flera mogna gurkor, tomater och sallad. Jag var sa glad att se allt mitt roda "guld" och har plockat sa mycket jag kan.
I sondagstidningen var det en artikel om nagot som heter "Late tomato blight" (mjoldagg, tror jag) det ar en slags svampsjukdom som har spridits over nastan hela nordostra USA eftersom det har varit en sa regnig sommar. Enligt artikeln slar det till snabbt och man kan forlora hela sin tomatodling pa bara nan vecka. Det stod ocksa att nar man val sag det var det forsent att gora nagot at det.
"Vad trist for de som har det" tankte jag och tackade min lyckliga stjarna att jag inte hade det. Men sen gick jag ut och kollade mina plantor och var det inte mer en normalt av vissna grenar...gulp...
Jag slog upp information pa natet om blight och hur det sag ut...efter fler undersokningar av mina plantor insag jag att mina plantor visst hade blivit infekterade...Bwwaaahhh :'-(
snyft...
...snyft...
Hela mandagen hade jag sorg. Jag sorjde mina plantor och mina framtida tomatratter. Det var sa deppigt!
Jag har plockat de tomater som ar fardiga och som ser halsosamma ut och bestamde mig for att lata mina plantor sta kvar sa lange som de lever for att skorda sa mycket jag kan.
Snabbt kokade jag lite farsk tomatsas av de tristaste tomaterna och de som var lite overmogna. Det blev 6 dl av supergod tomatsas som jag fros in och at med stekt fisk o mozzarella...MUMS

Tomatsas av farska tomater
3 msk olivolja
3 vitloksklyftor
1 kg (eller mer) av farska tomater
1 handfull av farsk basilika

Varm oljan med krossad vitlok pa lag varme tills vitloken blir lite ljusbrun. Hacka tomaterna (om man vill lagga ner lite mer tid kan man skala tomaterna och ta ut karnhuset, men det ar inte nodvandigt) lagg tomaterna i pannan och hoj varmen. Salta o peppra. (jag stror ocksa i lite socker och aromat) Koka tills det har blivit sasigt (ca 10 min) De sista tva minuterna lagg i den strimlade basilikan.

Idag laste jag en av mina bloggar som ar skriven av en tjej som pysslar och patar i tradgarden. Hon sa att hon hade fatt nagra infekterade plantor, men plockade bort bladen som hade de elaka prickarna och hade pa sa satt raddat sina plantor.
Sa idag gjorde jag slag i saken o borjade slanga ut varenda blad jag sag som hade minsta prick. Det tog sin lilla tid eftersom varenda planta hade flera infekterade grenar o blad och jag har ca 60 plantor. Men efter mer an 3 timmar ute i tradgarden var jag fardig. Och det ser iallafall battre ut an innan. Hoppas att det hjalper. Jag vill garna gora mer sas, ata sota tomater pa mina smorgasar, gora hemlagad ketchup, ugnstorka tomater, mumsa i mig mozzarella, basilika o tomat sallad och prova fler tomat recept....hall tummarna

2 kommentarer:

Vlasta sa...

Så tråkigt, att du fick smitta på dina tomater. Jag vet, hur du såg framemot att skörda. Hoppas, att det hjälper, att du plockade bort prickiga blad.
Jag gjorde tomat ketchup enl. recept i Allt om mat och den är helt fantastisk. Prova. Jag är övertygat om, att även Tim kommer att älska den.
Jag håller tummarna.

Unknown sa...

Ja det är väl själva generalen.man blir så lessen o besviken. Får verkligen hoppas att du kan skörda lite till.