torsdag 11 juni 2009

smultron

Mmmmm...smultron...finns det nagot delikatare ord? Finns det nagot delikatare att ata? For mig vacker det barndomsminnen av varma sommar dagar. Smultron med mjolk efter en dag i skogen.

Ordet smultron smakar sa gott i munnen. Mycket battre an det trista engelska "Wild Strawberries" som inte alls beskriver hur magiska och lackra de ar. Och ordet smultronstalle finns bara inte.

Forra manaden borjade sadana har sma sota blommor komma upp overallt pa varan mark.

Igar gick jag pa promenad och markte att nu fanns det helt plotsligt sma, sma roda bar strodda over hela var grasmatta. Eftersom det varslas regn i natt o imorgon sa bestamde jag mig for att plocka min roda skatt innan de forstors.

Pa eftermiddagen borjade jag plocka. Alla var inte mogna an, de leker kurragomma i graset och de ar fasligt sma, sa efter en timme hade jag ca en deciliter. Tim tyckte att det inte riktigt kunde vara vart besvaret. Men sjalv ser jag det som meditation/skattjakt/workout. Sot, rod, delikat, ljuvligt doftande, godis-lik meditation. (Dessutom ar det gratis!) Jag hittade nagra stallen med storre bar och efter 2.5 timmar sa hade jag ca 4 dl.


Till efterratt hade vi smultron med vaniljglass. Mmmm...var definitivt vart besvaret och nasta vecka blir det mer.

3 kommentarer:

Vlasta sa...

Håller med dig. Smultronen är godast. Men på andra plats kommer solmogna jordgubbar, som man plockar själv och äter direkt på fältet.Kommer di ihåg det?

vibe sa...

Smultron är något av det bästa som finns. Det är så oerhört mycket sommar över dem, mer än med några andra bär tycker jag. Tänker på Ida som trädde smultron på strån.

Unknown sa...

Vilket härligt foto!!!